Tesla Model S részhez ugrok

Indri Tollából:
Kedves leendő Teslások! Engedjétek meg, hogy írjak pár sort Nektek, talán a többi teslás nevében is. Nem szeretném bő lére ereszteni, de ennek ellenére hosszú lesz. Ezek itt alább, amolyan válaszfélék , tanácsok amivel megkerestek engem, vagy másokat napi szinten. Oké, én ezzel foglalkozom naponta, bírom is, de van amit már több százszor elmondtam, átvizsgálás előtt, alatt, helyett. Szóval abban bízom, hogy leírva, ezek a körök legalább egy kicsit megúszhatóak. Mondjuk azt, hogy ezek itt az én alapszabályaim.
- A tesla model 3 nem prémium autó. Nem is akar az lenni. Sem a beltere, sem az anyagok és az összeszerelés minősége nem pozicionálja oda. Most már az ára sem. Egy nagyon jól használható és a jó értelemben véve igénytelen autóról van szó. Ha prémiumot keresel, akkor ne nézelődj a tesla háza táján, mert csalódni fogsz.
- Meg lehet venni a Fl előtti tesla model 3-at is, ha nem fétised a bányagépnek is beillő processzor teljesítmény, a némiképp túlértékelt hőszivattyú, vagy az elöl dupla üvegezés. Nagyjából ez a három nagy különbség van, a korábbi modellhez képest, de ezek nélkül is bőven élhető az autó. Lassabban tervez útvonalat kicsivel, és lassabban tölt be a netflix is, de azért bőven jók még ezek az autók. (van még különbség, de az inkább esztétika)* nem igaz, Balázs Bérczi, köszi, hogy szóltál. A LED mátrix hasznos , de évekig elvoltunk nélküle is. Most, hogy van a Fl ben, meg örülünk. Városi használatban viszont nincs jelentősége.
- LR modellben nincs LFP akku.! Sose volt. Nem csak az LFP akku a jó akku. Akinek olyan autója van, az nyilván arra esküszik, mert ezzel bizonyítja magának is, hogy jól döntött, de sokan azért ülnek ilyen autóban, mert ez volt számukra még éppen elérhető árban.
- Lehet tölteni az LR modelleket is 100%-ra, csak arra érdemes figyelni , hogy ne álljon ezen a töltöttségen az autó túl sokat. Napi szinten szint biztos nem kell, ha hosszú út előtt feltolod, semmi baja nem lesz.

- Magyar accounttal egyelőre mindenkinek ingyenesen van prémium connectivity az autóban. Amíg nincs hozzád vagy máshoz rendelve, addig standardot ír ki minden autó, de extraként felsorolni a hirdetésben némiképp megtévesztő, mert mindegyik prémium lesz a vásárlást és a névreírást követően. Ameddig standard a kapcsolat a térkép nézet nem vált műholdasra és nincs spotify fiók illetve netflix, youtube a kocsiban.
- Átvizsgáláskor nem fedezek fel extra degradációt azoknál a tesláknál amiket sokszor töltöttek DC-n. Sőt, van, hogy jobb aktuális SOH értéket ír ki az autó, annak ellenére, hogy az AC-DC arány azt mutatja, sokat volt SUC-on az autó.
-Nem, nincs bajuk azoknak a Model 3-as autóknak sem, amikben 150 ezernél is több km van. Ezeket egymilliónál is több km-re tervezték. Viszont ha nincs „gazdájuk” hiába van bennük jó akksi, az autók képesek szétbaszcsizódni és zörögnek, csörögnek, elkopnak itt-ott. De mennek.
- Vannak kevés km -el is iszonyatosan lelakott, korábban sérült autók, amik,foltosak, hullámosak, gitteltek, és ha nem figyelt rájuk az előző tulaj, akkor bizony rossz képet mutatnak. Na nem a kereskedések fotóin, hanem az életben. A km nem garantálja azt, hogy egy autó jó is lesz minden tekintetben. (közhely már az állapot, nem km duma, de igaz)
- A legtöbb Mo-on hirdetett autó külföldről érkezett. Céges felhasználóik voltak és lizingeltek. A magánszemélyektől érkező autók rendszerint drágábbak, mert a gazdáik az elmúlt években már jelentős értékvesztést könyveltek el, a megvigyázott kis szerelmeik miatt, és ezért némiképp a piac árai fölé árazzák az őket. Van amelyiket joggal. A cégek könnyebben viselik a veszteségeket, ezért tartanak ott a tesla árak, ahol. Na meg rengeteg is van belőlük.

- Szinte az összes tesla felnije össze van padkázva. Ez ilyen. Rossz kormányszög, ikarus buszhoz is méltatlan fordulókör, rossz felniméret és gyárilag rosszul megválasztott gumiméret jellemzi őket. Ebből adódik, hogy érintetlen felnit találni annyira esélyes, mint a kupiban szűzlányt. Csak a pályázós autókon van sérülésmentes felni. ha 3-4 napot városban kell parkolnod, akkor simán összejön majd Neked is 2-3 padkanyom, akármekkora vezetési rutinod is van.
- ne vegyél erőn felül autót. Ne vegyél azért facelifteset, plusz hitelből, mert az sokkal jobb. A régi se lesz rossz, és a különbség árban ma még szemmel jól látható összeg. Ha hitelezed az autót és elmúlik a 2-3 hét rózsaszín köd, rájössz, hogy ez is csak egy autó, a vastag törlesztőd meg ott marad Veled évekig. Inkább legyél racionális, költs kevesebbet és menj el a többi pénzből a családdal nyaralni. Az örök emlék lehet. Ez az autó 10 év múlva annyira lesz modern, mint az első szériás iphone. Ma már senki sem flexel vele.
- Vannak olyan autók amik korábbi sérülés miatt le lettek tiltva a SUC-ról. És ez előfordulhat úgy is, hogy amikor megveszed akkor még elérhető a SUC töltés, de később tiltja le a Tesla. Ha hamvaiból lett feltámasztva egy autó, és olyan jellegű a sérülés, amit csak ők javíthatnak akkor ez bizony előfordulhat.
- az FSD (teljes önvezet képesség) egy Szoftver. Hiába írja az eladó, hogy FSD-s az autó, attól, hogy a teljes önvezetés számítógépe benne van, még nem lesz FSD-s az autó. Van aki téved, van aki szándékosan téveszt ezzel kapcsolatban. És ha már FSD. Van olyan tesla amiben nincs benne az alap autopilot sem, csak annak a biztonsági funkciói. Az meg egy alap (nem radaros) tempomat és egy sávelhagyás figyelmeztetés .

- Sérülés és sérülés között van különbség. Az, hogy egy vagy több elem fényezve van, nem azt jelenti, hogy az az autó hulladék. A szerekezeti sérüléseket különböztessük meg a felületi (héj) sérülésektől. Nézzük az összképet és próbáljuk meg kideríteni, hogy a korábbi sérülés érintheti e az autó szerkezeti elemeit. Ha igen, akkor én azt magamnak nem venném meg, de Te még megteheted.
- a Tesla casco drága. Az üvegek is drágák. Ráadásul ezeken sok üveg van. Ha gondot okoz kifizetni akkor vagy ne vegyél teslát, vagy nyeld be, ha mégis belefutsz casco nélkül egy kavicsba. Ha félreteszel a vásárláskor erre 3-400 ezer Ft-ot, akkor egy üvegkár árát, simán el lehet viselni. Ha szerencséd van, eladáskor is meglesz a pénz. Ha nincs, akkor a második üvegkár jobban fog fájni.
- Attól, hogy teslád van, nem KÖTELEZŐ elektromos hálózatot bővíteni csillio pénzért. A legtöbb ember napi 10 -60 km-t megy a kocsijával. Ezt egy fázisról egy sima, akármilyen EVSE-vel is vissza lehet tölteni. A gyári EVSE óránként 13 km-t tol a kocsiba. Ha veszel egy 16A-est 50-60 ezerért, akkor egy 10 órás otthontartózkodás alatt 160 km megy majd bele az autóba. Ha napi szintem jársz Szeged és BP között és van otthon jó hálózat, akkor viszont megéri telepiteni egy jobb fali töltőt.
- tesla fali töltőt az alvázszámoddal vehetsz majd a tesla shopban, és igen, tudsz vele más autót is tölteni, aminek Type 2-es a csatlakozó szabványa.
- Ha hálózatot nem is bővítesz és nem építesz ki rendszert a töltéshez, akkor is nézesd át a dugaljat, ahonnan tölteni szeretnél. Jó ha oda egy 2,5-es vezeték megy, külön megszakítóval, de még ez sem feltétel. Ami viszont kihagyhatatlan, az a túlfeszülség levezető. Ez akkor is kell, ha fali töltőd van és akkor is kell, ha simán egy konnektorról töltenél. Ha nincs ilyened, de dörög és villámlik, akkor gondold át, hogy másnapra elég e az ami az autóban van töltöttség. Ha igen, akkor inkább húzd ki a kocsit. A fedélzeti töltő javítása (is) drága. Varsányi Péter tud segíteni, ha így jársz, de szerintem inkább kihagynád. Vannak a csoportban képzett szerelők, akik nap szinten ezekkel foglalkoznak, szivesen átnézik Neked a töltőhelyedet még mielőtt arra kerül a sor, hogy használnod kell. ( Dávid Vígh, Daniel Olyan Makaii)
- rengeteg anyag van már a youtube-on magyarul tesla témában, ha olvasni nincs időd, akkor legalább párat hallgass meg Balázs Bérczi alias Tesla Master, vagy Nate Kaye magyar nyelvű videóiból. Vásárlás előtt nem árt ha felkészült vagy.
- Ne legyél impulzus vásárló! A férfiaknak az autó olyan, mint a nőknek a cipő. Ott remegsz mellette és akarod, mert már hetek óta ezzel álmodsz. A feleséged már a narancssárga színre is ugrik, mert minden nap a Hahu-val kelsz és fekszel, és minden beszélgetés valahogy az autó felé terelődik. Így amikor elmentek együtt a kereskedésbe, akkor egy ponton ahogy ott topogsz az autó mellett , előjön az, hogy :” vegyél már valamit Béla, döntsd már el, mert nagyon unom” És megveszed azt az autót, ami mellett éppen állsz, mert addig bírtad a pressziót az eladó a feleséged és saját magad részéről. Később meg félve, titkon nyitogatod ki a Hahu-t és önigazolást keresel, hogy jól döntöttél. Ezt akkor már ne tedd. Mindig lesz jobb, szebb, olcsóbb, vagy annak tűnő autó. Használd és élvezd azt amit vettél. Menjetek nyaralni, mutasd meg a barátaidnak, de ne csekkolgasd az értékvesztést, mert tönkreteszed magad. Az autó nem befektetés hanem használati tárgy.
- ha nem értesz az autóhoz ne menj egyedül autót venni! Vigyél magaddal , vagy küldj magad helyett valakit, akit átnézi Veled/ helyetted, előtted. Balló Marci-t, Imre Jimmy Juhász -t , az Autórevizor-t, Varga Tibort-t, vagy engem, vagy valakit aki legalább látott már Teslát és látott elektromos autót is. Vagy vigyétek be az autót az eladóval Attila Pálinkás- hoz Jobb kifizetni pár 10 ezret akár feleslegesen, mint venni egy romot, amire utána rálocsolsz egy valag pénzt és örökké a Tiéd marad.
Köszi, ha végigolvastad és elfogadod! Indri

Akkor jöjjön egy második-nagyobb poszt- a leendő és a friss Teslásoknak, mert a visszajelzések szerint az elsőnek is volt értelme.(Július 24) És, hogy ne legyen külön poszt, a végére írok valamit a régi teslásoknak is, ami talán Nekik is érdekes lehet.
- A Tesla Model 3 esetében nincs annyi teljesítményszint, mint amennyit a hirdetésekben megadnak. Néhány országban a biztosítás kedvezőbb, ha az autó gyengébb, ezért a COC papírra -egyes esetekben- kevesebb Le/kw -kerül, mint amit az autó valójában tud. A mai tudásunk szerint a teljesítményszintek a következőképpen alakulnak : M3RWD 320-350 Le,(nincs egészen pontos adat, ezért a tól-ig
a M3LR AWD 456 Le, az M3LR Performance pedig 498-530 Le-s , attól függően, hogy a kisebb vagy a nagyobb akkuval van e szerelve. Mivel ezeket a teljesítményeket csak ideális esetben képesek leadni az autók, tulajdonképpen nincsen jelentősége ezekkel dekázgatni.. A Fl és a Fl előtti autók a gyorsulási versenyeken alig maradnak el egymástól, mindegy, hogy a 75-ös, vagy 82-es akkuval vannak e szerelve vagy, hogy mit állít egy egy hirdetés. Az új Model 3 HL, a Tesla állítása szerint „csak” 460 Le, mégis jobban gyorsul érzésre, mint a FL előtti Performance változatok.(kiegészítés Éliás Balázstól, hogy a forgalmikban már 627 Le teljesítmény szerepel, mert a weboldalon a mértékenységet elírták) A lényeg, hogy vásárlás előtt, a kiválasztásnál a LE adatokat nyugodtan hanyagoljátok, a hatótáv a lényeg úgyis. Az meg nem a lóerőtől függ, mindenképp gyorsabbak lesztek a legtöbb sorozatgyártású autónál.
- MIELŐTT Teslát vesztek mérlegeljétek a következőt: Bár a Model 3 nem különösebben nyűgös autó, azért időnként ezeken is elromolhat valami, és ebben is vannak kopó forgó alkatrészek. Ha szervizbe kell menni az autóval, akkor nincs annyi lehetőséged, mintha mondjuk VW- terméket vettél volna, ezért lehet, hogy akár 1-2 hónapot is várnod kell, mire bejutsz a problémáddal az egyetlen Bp-i szervizbe. A Nyugat-Magyarországon élők persze választhatják az Osztrák szervizeket is ha Nekik az kb. ugyanakkora távolság, de mondjuk Szegedről vagy Kecskemétről azért azok messzebb vannak. Szerencsére vannak már Teslára szakosodott nem hivatalos szervizek is, de a befelé áramló autók száma miatt Ők is leterheltek, és pl. a nagyszerű Zambelly Gyuriéknál is több hónapos várakozás van. Szóval ha a megvenni kívánt autó lesz a családban az egyetlen autó és az már megjárta a Hold -Föld távolságot kétszer, akkor legyen mindig csuriban legalább a lábujjad, hogy ne menjen tönkre semmi a kocsiban. Ha pedig mégis tönkremegy, akkor kérlek, ne panaszkodj arról egyik csoportban sem, hogy szar a Tesla mert kevés szervize van. Igen, kevés, és sokat kell várni. Ez van.
- Használt Tesla vásárlás előtt próbálj ki egy autót. Bérelj pár napra, kérj kölcsön, vagy legalább kuncsorogd be magad egy tulaj mellé pár percre. Legyenek saját benyomásaid, mert kevesebb veszteséged lesz,( ha esetleg nem jön be az autó) a pár napi bérléssel, mintha vennél egyet és utána szeretnél ki belőle pár nap alatt. Otthon is nehéz ezt kommunikálni, és telesírni az elégedetlenségeddel a Tesla csoportokat is hülyeség, mert ezekben nagyrészt rajongók vannak, és úgyis elküld majd valaki a csába.
- Ha megvetted az autót és már kiörömködted magad, és még úgy is döntesz, hogy megtartod, akkor ülj be két órára a kocsiba amikor már alszik mindenki, majd nyomkodd szét a menüjét, hogy készség szinten kezeld az ablaktörlőt, a lámpát, az autopilotot vagy a zenét. Ismerd meg alaposan. Mindenét. Bonusz pont ha elolvasod a mindig elérhető felhasználói kézikönyvet, mert abban tényleg vannak ám hasznos dolgok. Külön pontban írok pár ilyet, hogy ne legyen előkerülő kérdés az ősz-tél folyamán.
- A SUC-on töltve az autó képes puffogni-durrogni. Alulról jön a hang, és néha picit beleremeg a kocsi. A gyomord is. DE, ez NEM rendellenes hang! A „normál működési hangok” fejezetben hangfile-ként is benne van, hallgasd meg nyugodtan és akkor nem pattansz ki a kocsiból ha megesik majd Veled. De ha már ott vagy, akkor meghallgathatod azt is, hogy a jobb egyből érkező „ Oh My God” is a normál működési hangok közé tartozik . Mert nem csak a fingópárna vicces az autóban.
- Mivel itt az ősz, és nyakunkon a tél is, az is előfordulhat, hogy SUC-on töltve „füstölni” fog az autó. Nem füst igazából, szóval nem kell kipattannod és nem kell hívni a tűzoltókat. Ez is teljesen normális dolog. Annak a füstnek amiért izgulnod kell, lesz szaga is.
- Nagyon kényelmes az egypedálos vezetés, mert van, hogy hetekig nem lépsz rá a fékre. dÉn a saját érdekedben mégis arra kérlek, néha használd a féket izomból is. Nem kell kockásra fékezni a gumikat, de az csak jót tesz ha nem hagyod berohadni a fékeket és alkatrészeit a kocsin. Főleg ősszel -télen amikor sok a csapadék érdemes azért hetente párszor nagyobbat fékezni, hogy dolgozzanak az alkatrészek.
- Sokan most fognak először kereket cserélni a Teslájukon, ezért jön majd a kérdés, hogy kell e valamit varázsolni a gumisnak? Nem, nem kell. A normál emelési pontokon emelve gumibakokon megemelhető az autó. Sőt otthon is megemelheted, akár úgy is, hogy egyszerre csak egy kereket cserélsz. Érdemes ehhez a művelethez legalább egy jackpad-et(olyan, mint egy jégkorong csak van kicsi kukija) a kocsiban tartani, de az óvatos kismókusok vesznek egy 4-es szettet, amit a gumis nem fog használni, mert van neki saját, az otthoni emeléshez meg ritkán van otthon 4 emelő, hogy mind a 4 gumibak egyszerre kelljen. De az aliexpresszen nem egy ökör ára, vegyél nyugodtan egy négyes szettet aztán legfeljebb azzal dobálsz majd meg valakit önvédelemből.
- Ha már gumicsere. Az ajánlott gyári gumiméretektől nem érdemes eltérni, mert ha garanciás az autód és azzal mész szervizbe, akkor könnyen ugorhat a garancia a futóműre. (figyelem!, nem állítom, hogy minden esetben ez van, de előfordult már) Amúgy meg, ha mégis más méretű gumit szeretnél, mondjuk a komfort miatt, akkor az online elérhető gumi váltóméret konfigurátorok használatát javaslom, mert nagyon nem tökmindegy milyen méretet szereltetsz a kocsira.
- Van tapasztalat 4 évszakos gumikkal kapcsolatban, sőt Bérczi Balázs alias Tesla Master videót is készített a témában, de ez igazából egy hitvita. A csoportokban erre sem fogsz minden kétséget kizáró választ kapni, meg sem érdemes kérdezni. Mindenkinek van egy igazsága vagy legalább egy véleménye erről. Az enyém az, hogy a Tesla nehéz és erős autó, erre nem való a négyévszakos gumi. A második szezonban már amúgy is rosszabbul teljesít, a harmadikat meg nem is igazán szokta megélni egy olyan nyár után, mint amilyen az idei is volt. Nyáron a meleg aszfalton jelentősen nő a fékút, ami akár 5 méter is lehet pluszban. Ez egy gyalogátkelőnyi(zebra) távolság… De én ezügyben nem térítek, ez a saját véleményem, amit elég gyakran megkérdeznek, ezért írtam most le. De mindenki döntsön saját belátása szerint.
- Ha 18" os felnid van akkor szereltesd nyugodtan a gumikat téli nyári cserével. Ott az oldalfal magasság miatt a leszerelés és felszerelés nem lesz akkora igénybevétel a gumi acélszerkezetének. A "peres" 20-21"-os gumik oldalfal magassága viszont már véleményessé teszi ezt, mert a gumiszerelési időszakban a gumisok inkább hajtanak és a leszereléskor a pajszer bizony hajlamos kicsit összekuszálni az oldalfalban az acélt, ami viszont szálszakadáshoz vezethet, így viszont a felszerelést követően a gumi oldalfal kidudorodhat. Ebben az esetben viszont az a gumi kuka. Ha teheted, külön felnin tartsd a szazonnak megfelelő gumikat.
- Ha 2019-2020- as kocsiban gondolkozol. Minden esetben , (de a Fl es modellek esetén is hasznos lehet), figyelj arra, hogy az üvegtető és kifejezetten a hátső szélvédő környéke a csomagtartó nyitás előtt falevéltől, ágtól, bogyóktól, termésektőlstb... meg legyen tisztítva. Ha ott vagyok egy autóvásárláskor akkor mindenkinek elmondom, de így talán többekhez eljut. A csomagtérfedél és a hátsó üveg közötti hézag nagyon kicsi és az oda behulló dolgokat a belső gumiperem megtartja majd a csomagtérfedél lecsukásakor a kicsi mag, faág, bármi, képes lesz elroppantani a hátsó üveget.
- És akkor az utolsó előtti pont. Az akku degradáció és a DC töltés…Sokan tudják, hogy vásárlás előtti autóátvizsgálással foglalkozom, ebből kifolyólag sok Teslát vezetek, és rengeteg adat gyűlik össze nálam, az akkukról is. E-autós, körökben a legtöbben úgy gondolják, hogy a DC töltés megöli az akkut. Nos ez az állítás a Nissan Leaf esetében talán igaz lehet, de a Tesla esetében nem az. Az általam kiolvasott adatok alapján a SOH érték nem azokban az autókban a legjobb, amiket kizárólag otthon, AC-n töltöttek, sőt. Inkább azt látom, hogy azok az autók amiket egyenlő arányban vagy többször töltöttek DC-n, jobb értékeket mutatnak. A BMS által tippelt hatótáv is azokban az autókban a jobb, amiket többször töltöttek DC-n. De ez nem azért van, mert az otthoni töltés rossz, hanem azért, mert a legtöbb ember a régi ABC-(Always be charge) szabályt követi, és a napi használat után egyből felrakja otthon tölteni az autót. Mindegy, hogy csak 10 - 60 km a napi rutin, mégis minden autó, minden nap töltőre van dugva. Miközben a napi rutin nem változik. A gyerek ovija és a munkahely sem lesz messzebb máról-holnapra így a legtöbb ember ugyanazokat a köröket, ugyanazokat a távolságokat futja nap, mint nap. Egy TM3 LR 80%-os töltöttsége egy egész hétre is elég lenne a legtöbb embernek, mégis minden nap vissza van dugva a töltőre az autó, és 68% ról vissza van töltve 80%-ra.. De sosem feljebb, mert ezt mondja mindenki…. Mintha régen a belsőégésú autóval minden napot a benzinkúton fejeztünk volna be, hogy újra legyen benne 500-700 km hatótáv, másnapra, miközben másnap is csak 15 km-t fogunk menni. Szóval ez a csóóóóri BMS (Battery Management System) az év legtöbb napján csak azt látja, hogy az autó egy szűk 10-20%-os tartományban van töltve. Nem látja az „alját” és nem látja a „tetejét” az akkunak. Mindezekkel szemben pedig ott vannak az autópályázós autók, amiket viszont minden útjuk alkalmával 20% ig, vagy még akár alá is merítenek, és durvagyorsan vissza is töltenek a SUC-on, mert haza is kell menni. Na ezeknek az autóknak a BMS-ei, tippelnek jó km-t és egészséges akkumulátort maguknak a DC töltések ellenére. Gondoljátok át, hogy biztos kell e minden nap tölteni ha úgyis tudjátok, hogy másnap sem kell több km-t mennetek, mint aznap?
- Ha idáig elolvastad, akkor egy személyes jellegű megjegyzés talán még belefér, mert napi szinten kérdezik meg tőlem ezt is. Nem, nem vagyok arab. Az Indri az András fordítása, az Abdolbahá pedig a Bahái hit egyik fontos emberének a neve, tiszteletből viselem. Mindkét névre hallgatok, és nem változtatom meg, mert autós körökben mindenki Indrinek ismer és már hivatalos meghívó is érkezett ezzel a névvel címezve. Ha írsz nekem, mert szeretnéd, hogy segítsek autót venni, akkor tegezz nyugodtan , engem mindenki tegezni szokott, mindegy, hogy mennyi idős vagyok. Nem kell, hogy ismerősök legyünk, elég használnod a messengert, a kéretlen tartalmakat és az engedélykéréseket is naponta nézem. Köszönöm, hogy elolvastad.
Harmadik felvonás
Poszt azoknak, akik még nem vettek Teslát, de FL előtti vagy utáni, sokat (többet ) futott M3 vásárlás előtt állnak.
Ezt nem magamtól, hanem felkérésre írom, szóval aki utálja az írásaimat az inkább egyből görgessen tovább.
Az alapkérdés mindig, mindenkitől az, hogy : meg lehet- e venni a FL előtt TM3-at akár 200 ezer km futás felett is.
A válaszom erre, határozottan IGEN.
Nem kimondottan nyűgös darabok, sokan használnak ilyet elégedetten, de az ilyen csoportokban természetüknél fogva a hibákkal találkoznak az emberek, így érthető az óvatosság.
A választ azonban árnyalnám azzal, hogy a 2019-20-as SR+-ok esetén érdemes átgondolni, hogy akár 500 ezer Ft-os ráfizetéssel egy kategóriával nagyobb akkupakkot kapunk... és még többet is.
Aki azonban az ár miatt mégis SR+ vásárlásra adja a fejét, az számoljon azzal, hogy télen a hatótáv jelentősen csökkenhet majd. Ezt azért írom le, mert külföldön lizingből most futnak ki ezek a modellek és már 7 millio forintos, igen kedvező ártól elérhetőek ezek a darabok. A kompromisszum ebben az esetben a kisebb akku, gyengébb hi-fi, kisebb hatótáv, és a hátsókerékhajtás.
A kisebb akku nem rosszabb! Csak mivel eleve onnan indul a degradáció(55Kwh), intenzív használat mellett, az évek és a kilométerek múlásával egy nehezen eladható tömegcikk birtokosaivá teszik a tulajdonosokat. A napi szükséges km-t még simán tudni fogják, de szerintem kevesen fognak rákívánni egy 3-400 ezer km-es 10 éves Teslára, aminek a téli hatótávja 200 km alatt lesz akkorra. (mondom, szerintem)
Mire lehet számítani a többet futott TM3 esetén?
- kavicsnyomokra a karosszéria elején és a szélvédőn. De a küszöbökön és a hátsó sárvédőíveken is jellemző ez. (Nem kell feltétlenül repedt üvegekre gondolni, de apró nyomok biztosan lesznek)
- Padkázott felnik. Ez szinte elkerülhetetlen
- A felnik padkázása, a kötelező szerviz hiánya, és az első tulajdonosok igénytelensége miatt a futóműben szinte biztosan van, vagy hamarosan lesz javítandó alkatrész. Itt 50 ezer és 500 ezer között bárhol meg lehet állni sajnos.
- kopottabb vagy éppen új, de nem feltétlenül drága, márkás gumik, annak függvényében, hogy a kereskedő/eladó beruház e, az értékesítés előtt. Előfordul, hogy már kint, a lizingcég trükközik a gumikkal. Pont ma találkoztam egy 2020 év végi autón 2019-es gumival, és már ling long gumit is láttam performance Model 3-on.
- A fékeket 200 ezer km környékén már érdemes átnézetni. Én mérem mindig a fékfolyadékot is átvizsgáláskor, és próbakörön erősen tesztelem a féket is, ezt akik jöttek már velem, igazolhatják is. Ennek ellenére a sokat futott darabokon javaslom a dugattyúkat is szervizben ellenőriztetni, a tárcsák és betétek mellett. Aero felni esetén a tárcsából alig látszik valami...Jó tanácsként mondom, hetente-kéthetente mindenki taposson oda a féknek kicsit jobban. Nem árt neki a mozgás
Ha állandó városi használat mellett csak rekuperálva fékezünk, lehet, hogy ugyanúgy cserélni kell majd fékalkatrészeket, mintha elfékezgetnénk azokat.
- A beltér kopása nem feltétlen jellemző, de a bal oldali B oszlop műanyag burkolata már rendszerint fényes, karcos. A hátsó rész kárpitelemei az isofixes gyerekülés be és kiszerelésének nyomat viselik, és ha vásott a kölök, akkor miközben a lábával kalimpálva szétkarcolja az első ülés támlájának műanyag burkolatát, a kezében szorongatott matchboxxal szétveri a karfát is, és az ablak alatti részt is.
-A kormány némely esetben foszlik, vagy puposodik. Ezeket a kereskedők általában újrabőröztetik, mert rettenetesen elszomortja a vevőt egy ronda kormány.
- a fehér belső van akinél alapból deal breaker, de van aki csak ezzel keres autót. 200 ezer km környékén már rendszerint a vezetőüléskülső combtámasza kicsit narancsos és koszos. Ezek közül csak az egyik javítható. Fehér belső esetén nem ritka, hogy az ülés, ajtó felőli oldala kirepedezik és apró foltokban menekül róla a vegán bőr (műanyag szar) A deréktámasz varrásánál pedig megjelennek a kopási foltok is.
- Kesztyűtartó karcos, de újabban belefutok temuról rendelt öntapadós műbőrrel burkolt kesztyűtartókba is. Gondolom a gyári struktúra nem tetszett, ezért matricázta le a korábbi tulaj, nem azért mert rommá volt karcolva.
- belül a csomagtartó perem műanyag elemei és a csomagtérajtó karcos, horzsolt. Szinte mindegyiken. És ehhez még csak 200 ezres futás sem kell. Azok a műanyag elemek a forgalombahelyezést követő egy éven belül a legtöbb autónál szar állapotban vannak. (import autókról írok) Ne írd ide a poszt alá, hogy a Tiéd hibátlan, ha itthon szalonból vetted az autót magánszemélyként, elhiszem, hogy te vigyázol rá)
- az akkumulátor BMS ből kilavasható SOH értéke 85-93% körül bárhol lehet. De az általam látott legnagyobb km-t futott(300.000 km) M3 akkumulátora is még 83% körül volt. Egy 200 ezer km feletti MY-t is volt szerencsém átvizsgálni, az 85 % nál járt. Ide is leírom : ez nem a valódi degradáció, hanem az, amit a BMS lát aktuálisan.
- még mindig ráfutak néhányan a AP-EAP-FSD témakörben arra, hogy FSD-s nek hiszik az autóikat, miközben csak a hardver van bennük a szoftver nincs. Ennél is nagyobb hiba, hogy az ” autopilot biztonsági funkció” legalapabb csomagot nem ismerik fel. Pedig ebben az esetben nem lesz sávtartó és radaros tempomat sem a kocsiban. 2019 április előtti autóknál erre érdemes fokozottan figyelni.
- hibaként általában klímahibával, szenzorhiával, kamerahibával, futóműhibákkal, a hűtőlamellák deformálódásával, és külső-belső esztétikai deficittel szoktam találkozni. (horpadás, karc, kavicsnyom, csúnya javítás, ecsetelgetés) Ez utóbbiak jelentősége mindenkinél más, de azért érdemes azt figyelembe venni, hogy ilyen nagy számú beérkező tesla esetén, előbb-utóbb dömping lesz és lassul majd a piac felvevőképessége is. Egy későbbi eladás esetén nem biztos, hogy azonos futás mellett a mi összejavítgatott autónkat fogja majd választani a vevő, amikor a piacon elérhető még 200 db tök ugyanolyan autó, azonos áron.
- érdekességként írom ide, hogy a MY -ok esetében egyelőre azt látom, hogy sokkal kevésbé öregszenek, vagy a nagyobb tér, könnyebb be és kiszállás, illetve az egyszerűbb pakolhatóság miatt kevesebb bosszantó külsérelmi nyom látható rajtuk/bennük.

Sada véleménye:
Model S verziók, ismert problémák:
MCU verziók:
MCU1
MCU2
MCU3-Z
Autopilot
HW0
HW1
HW2
HW3
HW4