Mavic 2 PRO Teszt
Frissítve lett a cikk , CARE intézéssel illetve NFZ self igényléssel. Gyakran ismételt kérdések ugyanitt
A szöveges és a videós beszámoló eltér egymástól így érdemes mindkettőt megtekinteni :) Videó kicsit hosszú lett, de a szövegben is majdnem benne van minden :)
Bevezetőnek aki még nem ismer minket dióhéjban annyit, hogy esküvői és reklám fotózás és videózással foglalkozunk illetve pár éve van a technikai parkunkban pár drón is, kezdetben egy gopro reptetős yuneec typhoon G, utána egy mavic pro és most az új mavic 2 pro.
Szóval megjött az új Mavic 2 pro. Így gyorsan megkaparintottam egy példányt. Már régóta várt a drón fotós es videós közösség erre a csodára. Mindenki csak álmodni merte, hogy meglesz az 1” szenzor méret. Arról szó sem volt, hogy egy Hasselblad fém jelzett csoda lesz benne.
Méretben közel azonos a régi mavic-el. Súlyban érezhetően nehezebb. A lábak is nagyobb erőhatásra nyílnak csak ki, így kevésbe veszélyes a menetközbeni madár randi általi becsukódás. Viszont többen is jeleztek, hogy alsó lábak súrlódnak kicsit, ez az én példányomnál is ilyen sajnos, de kicsit kifelé húzva gondnélkül nyílik.
Újdonsült mavic2 pro es zoom tulajoknak nagyon FONTOS információ, hogy firmware frissítéssel kezdjétek az ismerkedést . A dji go 4, vagy a dji assistant 2 tökéletes partner lesz ehhez. Több fórumban is volt szó arról, hogy a gimbal sport módban odaveri magát a tartóhoz es első indításnál is erősen kalibrál, nos ezek firmware update után megszűnnek és teljesen stabil lesz a működése.
Az 1” szenzoron túl új dolog, hogy már van állítható rekeszünk f 2,8-f 11 skálázva, teljesen nem fogja kiváltani a videós 180fok forgatáshoz (fps *2 = 180 fokhoz szükséges zársebesség ) a nd filtereket, de tud segíteni a megfelelő zársebesség eléréshez . A legélesebb pontja 5,6 körül van ezen túl nem érdemes rekeszelni mert a kép minőség rovására megy.
Ugye azért örülünk ennek az új szenzornak, mert alapból nőtt a felbontása immár 20mpixel ez nyomtatásnál segítség lesz illetve több lehetőséget ad a vágásra és a használható iso tartomány is nőtt . 1600-as iso-n még lehet élvezhető esti felvételeket készíteni míg a sima pro-nál azért iso400 volt a határ. Éppen ezért is választottam a pro verziót a zoomal szemben, mert a zoom a régi szenzort kapta meg, csak egy új lencse rendszer lett előtte 2x optikai zoomal ellátva, ami persze jó lesz a vertigo-dolly zoom effecthez és jobb paralax mozgásokhoz, de számomra a pro képi teljesítménye többet ért illetve a 10bites videó lehetőség is. Így végre éjszakai felvételeknél nem azon kell izgulni, hogy a 1-2 másodpercnél megfújja-e a szél a gépet és bemozdul, mert rövidebb záridőkkel is lehet dolgozni magasabb iso érték mellett :) Természetesen a dinamika tartomány is jóval jobb lesz ezt mint jpg mint rawnál érezhető ( később ég ki az ég például ) .
Újdonság meg a h.265 codec használata, ez egy nagyobb es modernebb tömörítésű codec mint a h.264, így adott bitrate mellé több információt tudunk letárolni es szebb képet kaphatunk. Ellenben szamítókapacitásban több kell hozzá szerkesztésnél, így majd utómunkában érezhetjuk ennek a hátrányát. Az új HLG es a régi log képstílust is csak ebben az uj codecben engedélyezi nekünk. HLG módban egy nagyobb dimanika tartományt kapunk, egyfajta HDR hatás.
Gyári kiadott LUT ( frissítve: azóta a dji weblapján a letöltéseknél ott van a gyári ajánlott LUT file ) filet sajnos ehhez sem tálaltam ezt nem is értem a DJI es a GOPRO is miért spórolja el állandóan,így máshonnan kell az interneten vadászni vagy készíteni saját LUTokat.
4k-ban van 30fps es hq (40mm ekvivalens ) illetve fov (28mm) mode, az elsőben a képmező közepet vágja ki 20 mpixelhez képest így jön ki a 4k felbontás, a másodiknál az egész szenzort használja fel. 2.7k-ban van végre 60 fps-ünk ami nagyon hasznos mert egy aranyközépút a bitráta és fps között és 50% lassítási lehetőséggel. 1080pben a 96 fps helyett lett 120fps, de képmező kivágással, furcsálom a régi mavic a 96fpst teljes képmezővel tudta (nyilván mert 12mpixel volt ) .
Ugyanitt megjegyezném, hogy ugye a 30fps vagy 24fps módban lesz a legszebb a kép mivel adott bitrate mellett itt a legalacsonyabb a képkockák / framek száma, míg pl 120fpsnel 4X annyi frame oszlik el az adott mbit/sec értékre, így a képminőség csökkenni fog a kevesebb letárolt információ miatt adott framere levetítve.
Fotózás tekintetében a rekeszelhetőség nagy előrelépést fog hozni mivel így élesebb lesz a rajzolat és a képeink is élesebbek lehetnek. Illetve a hasselblad színei sokkal jobban utómunkázhatóak, mint az eredeti első generáció mavic pro szenzoráról érkező raw fileok és nem utolsó sorban 20mpixel az méretben több és a nyomtatást is jobban elfogja bírni.
Fontos még, hogy 4:2:2 szín felvétel van végre, az az 10bites ez elég fontos mivel pl egy lemenő napnál lévő grádiens skálás színek ( színátmenet ) 8biten nagyon hamar széttudnak esni fényelés / gradelés után és a 10bitben lévő többlet információval sokkal jobban tudunk dolgozni és szebb színeket kapunk vissza jobb átmenetekkel.
Akadály érzékelő szenzorok tekintetében is történt egy hatalmas előrelépés, első DJI drón aminek van felül is szenzora, így amikor kikerülésnél emelkedne,nem eshet meg vele olyan baleset, hogy belerepül a lombkoronába alulról vagy bármi másba ami felette van. Szóval van 2 kameránk felül, 2 kameránk hátul a tolatást segítendő, 1-1 kameránk jobbról balról. Az oldalsó kamerák CSAK tripod és activetrack modeban működnek ezt fontos figyelembe venni, hogy P modeban való repülésnél ezekre ne számítsunk csak ha tripod módban repülünk. 2 kamera alul fel és leszálláshoz,illetve 2 segéd ledes fény ( preciziós leszállást segíti sötétben) és a szokásos ultrahangos szenzor alulról. Még kérdéses számomra, hogy ez az oldalsó kamerás érzékelés jobb-e mint a phantom 4 pro verziókon lévő infra oldalsó érzékelő, igaz az activetracknél úgy tudom nem működik.
Ellenben egy nagyon bosszantó dolog sajnos már első repülés után szembe jött, a DJI úgy gondolta, hogy minek is akarnám én a távról vezérelni az iso-záridő-rekesz hármast, tapicskoljam csak a kijelzőmet repülés közben ha manual módban szeretnék fotózni vagy videózni... Nem értem ezt a döntést egyáltalán a régi mavicnél a dji go-ban betudtuk állítani, hogy a C1 vagy C2 gomb váltson az iso és a záridő között így a jobb hátsó tekerővel vagy isot állítottunk vagy záridőt ... Na most ennél erre nincs lehetőség ha manualban van az ember akkor a tekerővel csak rekeszt lehet állítani... A záridőt csak kijelzőről vagy esetleg a kis pöcökre lehet rákötni ami viszont nem túl praktikus, mert ha googles-el repül az ember akkor a pöcök elveszti ezt a funkcióját ( átvált a googles menüjének a vezérlésére ) és lehet a googlest simogatni ha záridőt akarok növelni vagy csökkenteni. Szóval itt várok egy software frissítésre ( DJI GO4 következő verzió talán), mert így nem esik annyira kézre mint ahogy eddig kézre esett a manuális vezérlés.
Extraként van rekesz és záridő prioritás is ott nyilván lehet a tekerővel ezeket állítani és a másikat hozzá állítja félautomatikusan, van aki ezt szereti, de szerintem fotózásnál jó a teljes kontroll, nyilván videózásnál jól jön a félautomatika :) Fontos még, hogy alapban a stickek érzékenysége jóval magasabb mint a sima mavicnél szóval aki azt szokta meg érdemesebb a gain értékeket 0.15-0.10-re állítani maximum, illetve a gimbal tempóját is 7-8 értékre és 15-20 smoothnessre levenni a szép mozis felvételek érdekében.
A kamera még mindig képes fókuszálni, bár személy szerint én jobban örültem volna ha fix fókusza van mint a phantom 4-nek,mert ott esti felvételnél nem volt olyan sosem, hogy mellé fókuszált ( mert nem tud fókuszálni :)) ) mavic pronál viszont volt ilyen és az ipad kijelzőn ezt nem vettem észre aztán csak a monitoron láttam, hogy ez mellé ment... Az új Mavic 2 Pro verzió már kissebb csúszkán fókuszál csak és sötétben is sokkal pontosabban talált fókuszt AF esetén is, illetve MF módban is sokkal jobban látszódott a képen, hogy hova esik a fókusz pontosan és a focus peaking is működött.
Egy dolgot viszont elvesztett az új gimbal a 90fokos vertikális elforgatást, ami 360fokos gömb panorámánál jól jött néha, mert kevesebb volt a "lyuk" felül az égből.
A googles RE-vel simán megy a kapcsolódás de itt is fontos, hogy a szemüvegen firmwaret kell frissíteni, ami meglepő, hogy a régi pro ahogy nőtt a távolság 1-2km-re ott már lebutította a kép minőségét a mavic 2 pro esetében pedig szinte állandó a minőség és nem romlik 2km távnál sem még. Ellenben ugye itt van a hátulütő, hogy ha a googlessal megy az ember akkor a záridőt nem tudja állítani pöcökről, így marad a tapicskolás vagy a googles érintő felületét vagy a telefont.
Még az activetrack 2.0-ról röviden ezt szerintem mindenkinek érdemes magának kipróbálnia, rengetegen bevitték az erdőbe és szépen kerülgeti a fákat, mi felküldtük 10 méterre lombkorona szinttel egy vonalba direkt elkezdtük a 360 fokos körberepülést vele és győnyőrűen tartotta az ívet előre hátra mozogva ha oldalról jött az ág kicsit emelkedve csinálta a követést, egyedül ami hátrány, hogy miután oldalról érzékeli az akadályt vagy alulról az emelkedés után nem megy vissza az eredeti magasságba, csak ha a távval utasítást kap rá. De szerintem sokkal használhatóbb lett mint az első verzió és itt sokkal jobban odafigyel magára a gép . Nyilván a kábelek és társaik még mindig veszélyesek rá, mert olyan vékonyak, hogy a kamera nem fogja őket észlelni, de a videóba is vágtam be egy részt ahol egy vékonyabb lámpa oszlopot simán kikerült .
Összefoglalásként:
PRO:
- Több szenzor az ütközések elkerülésére és jóval okosabb activetrack, elsőként van felül is szenzor!
- Új kamera és új gimbal ami egy minőségi ugrás és megkockáztatom p4pro szintjét hozza fotóban biztosan, videóban a 4k 60fps nincs csak meg benne ami a p4pro-ban megvan.
- Tripod mód végre könnyen elérhető tapicskolás nélkül, bár elcserélném a shutter / záridő iso könnyű elérhetőségére, hogy ne ott kelljen tapicskolnom...
- Sport módban sokkal agilisebb lett és a gimbal is tovább tudja tartani az egyenes képet, a végsebesség körül bólint csaklefelé kicsit.
- Normálisabb gimbal védő-rögzítő gömböcske.
- Sötétben is pontosabb AF rendszer.
KONTRA
- 1 compass így ez már nem redundáns sajnos
- Iso és Shutter állítási lehetőség elveszett a tekerőről...
- Firmware frissítést követel rögtön
- Még nem sikerült szereznem ND/PL filtereket hozzá :) Kérdéses milyen lesz a felhelyezés.
- Leszálló talpak hátul még mindig nagyon alacsonyak.
Update 1.0 :
Így pár hét repkedés után a további tapasztalatok jönnek :)
Pár dolog még ami kimaradt eddig, de így tapasztalás útján hiányoznak:
- Precision landing ,állítólag szoftverrel jön majd, de akkor mire való a zseblámpa alul? De így is elég pontosan visszatalál
- Waypoint üzemmód ugyanez , ott van de mégsincs .
- NTSC/PAL üzemmód váltó átalakult és már fps választással kell választani
- Tekerőre bindelhető iso-shutter váltó és rekesz váltás még mindig nincs ÉS sajnos az új dji go4 még a mavic1-el használva is eltűntette ezt a lehetőséget mintha sose lett volna, ez megint szoftveres probléma ....Fogalmam sincs miért törölték ki pedig sokkal kényelmesebb az értékeket úgy állítani,hogy nem kell a kontrolleren fogást váltani,hogy kijelzőt tapicskoljak, főleg ha googlesben repül az ember.
- KÉPMINŐSÉGBEN fotóra magasan veri a régi mavicet és a p4pro szintjét is simán hozza :) ami eddig 3 képes expozíciós sorozat volt azt most 1 rawból is simán lehet előcsalogatni.
Hatótávolság teszt:
Városon belül nekem 1500 méter körül szakadt meg a jel igaz épületek között voltam, városon kívül 4500 méterig kergettem utána már nem mertem kockáztatni, DE a gogglessel összepároztatva ez az érték valamennyit romlik, gondolom ilyenkor erőlteti a 5,8 Ghz verzió ami nem egy távolság barát. Viszont a gps mód akadály felismeréssel gyorsult 50 km/h sebességre ami nagyszerű a mavic 1 35km/h-val szemben. A sport mód pedig 72km/h amit kicsi szélben is tud hozni.
Teszt képekért és videókért kattints ide itt letötlheted.
ELŐRENDELHETŐ A MYACTIONCAM.HU-n
Felvétel készült a Lightfactory fotóstúdiónkban Szegeden
Teszt szöveg és videó :
SADAWEB
DJI CARE igénylés / érvényesítés
Dióhéjban új gép esetén vásárlás után vagy vásárlással egy időben megveszed a géphez és első aktiválás után (bekapcsolás utáni 24-48óra) beaktiválod a CARE-t a gépedre ez 1évig fog rajta lenne érvényesen. Ha később veszed meg rá akkor egy több lépcsős videó felvétellel kell a dji-nak bizonyítani,hogy sértetlen és tökéletes a géped,hogy elbírálják,hogy aktiválhatod-e rá a 24órát átlépő care igényed . Erről itt a leírás végén találtok infókat pl.
Nagyrészt leírják az eseteket amire érvényesíthető a care. Kb mindenre kiterjed kivéve néhány dolgot . A vízbe esés ütközés zuhanás bele tartozik. De NAGYON FONTOS, hogy minden esetben szükséges a roncsot visszaküldeni úgy,hogy ne nagyon hiányozzanak belőle darabok. A kivételek között érdekes dolog egyedül az,hogy nem megfelelő időjárási körülmények elméletileg itt a belső logot tudják olvasni, gondolom ha orkános erejű szélben vágod a falnak akkor nem érvényesíthető a care.
https://repair.dji.com/repair/index oldalon lehet igényelni a feladó címkét ha beütne a crack, én a gyári dobozába csomagolva adtam fel így volt a legjobb a védelem. Kapsz e-mailben egy cimkét amit ki kell nyomtatni beballagsz a postára a dobozt becsomagolod a cimkét odaadod a postásoknak és 0 Ft-ból viszik is a csomagod a németországi központba. Pár napra rá jön az első díjbekérő amikor megkapják és elfogadták az igényed,hogy XXX eurot utalj át és küldenek egy újat VAGY felújított darabot. Valóban cserélik a drónt amúgy,mert direkt raktam rá pár karcot,de egy másik jött vissza illetve a széria szám is változott és egy R betű van a végén ami gondolom vagy replace vagy refurbished címkét takarhat. Vissza posta kicsit lassabb az nekem majd 5munkanap volt, odafelé 2 munkanap alatt megkapták Szegedről feladva.
NFZ Self feloldás ( a magyar szabályozásról nincs szó itt )
A geofence 2.0 óta sok embernek fejfájás lett a repülés, pl az összes börtön és valamikor katonai raktár piros restircted zóna lett ahol ha frissítetted a drónod akkor nem lesz hajlandó felszállni. Downgradelni régebbi flydate adatbázisra van amikor lehet van amikor nem de elég macerás és időigényes. Röviden a Piros Zónával 24óra bármit is kezdeni, a kék zónákban se minden esetben száll fel a géped ( hiába írja,hogy csak restricted nem indít motort a legfrissebb go4-el mavic2pro-val ) , viszont itt van egy gyorsabb helyszínen is megcsinálható megoldás, erről fogok most írni.
Röviden a piros zónákra is lehet igényelni az NFZ feloldást,de ezt ember bírálja el és dokumentumokat kell csatolni nyilván angol nyelven,hogy miért is akarsz Te ott repülni itt kérdés,hogy a külföldi operátor,hogy itéli meg,hogy megkapod-e az NFZ unlockot vagy sem. A következő linken a custom unlocking alatt található ez a rész.
A kék zónák engedélyezését viszont https://www.dji.com/hu/flysafe/self-unlock oldalon megtudjuk tenni, kicsit trükkös mert telefonról nem jön be csak tabletról vagy asztali böngészőről. Itt a nagy térképen kiválasztod a drónod típusát utána ráböksz a feloldani kívánt kék zónára és alul beírod a serial számát a repülés vezérlődnek ( go 4 jobb felső menü alul ... menü és ott about menüpont szép hosszú számsor betűkkel).
Utána telefonos aktiválást kérnek megadod a számodat országhívó nélkül és kapsz egy hívást vagy egy sms-t egy kóddal amit a weblapon be kell üssél. Ha sikeres akkor írják,hogy gratulálnak sikerrel jártál el.
Így ha a dji go4-ben jobb alul a főmenüben a me iconra kattintva utána a more ikonra és az unlocked nfz application fülnél a refresh után megfognak jelenni a feloldott zónák.
Ezután repülés indítása előtt felfogja dobni,hogy feloldva a zóna,de el kell fogadni mindenféle beleegyezést és utána fog felszállni normálisan a drón.
Persze vannak mindenféle egyéb megoldások és trükkök de nem szeretnék az illegalitásra tippeket adni senkinek főleg,hogy a legtöbb egy hackelt firmware-re alapoz ami pl kizárja a dji care-t rögtön...
!!! A magyar szabályozásról és légtér igénylésről a terkep.legter.hu weblapon tudtok okosodni. Dióhéjban kötelező biztosítás + légtér igénylés 30 napra előre és ennek az elfogadása-engedélyezése repülés előtt pedig aktiválása.
Gyakran ismételt kérdések :
Ezek itt ilyen általános jó tudni dolgok, amiket a kézikönyv is tárgyal, de valamiért van aki ezt nem olvasta vagy nem veszi elég komolyan.
-
Első és legfontosabb rész kézikönyv "Flight enviroment req" rész ami azt taglalja, mik a SZÜKSÉGES feltételek ahhoz,hogy repülhess
Elsőnek kiemeli,hogy Severe Weather conditions ( ugyanezt írja a care-nél is,hogy ha ezt nem ugrod meg akkor hiába van cared lehet nem fogják érvényesíteni ) azaz 10m/s szél ez átváltva 36km/h, az egy más dolog,hogy 55-60km/h szélben is fent marad csak sodródik, de ez esetben ha a log menti,hogy ekkora szél hatással küzdött a gép lehet a care-t se fogják érvényesnek találni.
Másodiknak ugyanúgy severe weather címszó alatt HÓ, KÖD, ESŐ ezeken józanul elgondolkozva ha valaki kicsit körbe forgatja a gépét akkor láthatja,hogy több légbeömlő nyílás van az elektronika és az akksi hűtésére = szívja be a környezeti levegőt ezerrel, így ha a környezeti levegő nedvesség tartalma magas ( 3 felsorols eset ) ezt is szépen magába szívja ahol majd kicsapódik. Lehet mentegetőzni,hogy biztos elbírja az elektronika meg lakkozva van nem lesz baja,de NEM az elektronika és a nedvesség nem barátok, lehet nem akkor és ott fogja megölni a korrózió hanem X időre rá fog csak úgy magától leesni. Szóval esőben ködben hóban nem repülünk, ha a kézikönyvet akarjuk követni és a care-t is szeretnénk ha érvényben lenne. - Kettes pont, hogy a nagy fém épületeket hidakat nem szereti, a beépített compass és gps ezek közelében nem működhet megfelelően, így irányvesztés és sodródás léphet fel. Igen van másodlagos compass rendszer ebben is mint az 1-ben csak itt a kamerákat használja, ami vagy elég neki vagy nem attól függ épp mit tud látni maga körül,hogy egyenesben tudja tartani magát.
-
Kis kitérő a compass-iránytű kalibrálást úgy végezzük,hogy a gépet forgatjuk a saját tengelye körül egy helyben, nem a pilóta forog körbe körbe, mert a gépben lévő iránytűt szeretnénk kalibrálni nem a pilóta iránytűjét. Szóval megfogod felemeled és egy helyben tartva megforgatod a saját középső tengelye körül, majd 90 fokkal elforgatva újra. NEM a gép táncol körbe téged hanem Te táncolod körbe a gépet :) Sajnos már inspire 2 pilótát is láttam aki az utóbbit csinálta illetve pár híresebb youtuber is sajnos az utóbbit csinálta közvetlen a drón összetörés előtt... A compass egy érzékeny dolog úgy kell kalibrálni ahogy kérik.
- Interferenciára is figyelmeztet a kézikönyv,hogy az átjátsztó telefon rádió stb tornyok közelében főleg ha azok aktívak akkor nem annyira jó repkedni mert jelvesztés és interferencia léphet fel.
- Ha a gép azt írja IMU-t vagy compass-t kell kalibrálni akkor kalibrálni kell, mindkettőt megcsinálni kb 1-1 perc ezen nem szabad spórolni. Az IMU kalibrálást mutatja a képernyőt becsukott lábakkal kell oldalra hátra lábra állítani stb.
- HIDEG az nem játék, pontosabban a száraz hideg az nem problémás, a nedves hideg az elég gyorsan problémákat okozhat. Magasabb páratartalom és hideg esetén a propellereken felépül a jegesedés elég gyorsan amit úgy fog jelezni a gép,hogy elkezd erőlködni,mivel az él lejegesedik és a felhajtó erő generálás csökken ....Ezután pár másodpercre rá leesik. Aki szeretne horrort nézni a következő kereső szavak : youtube dji matrice 200 zuhanás és köd egy ékes példája ennek,hogy hogy NE csináljuk
Második szakasz repülés előtt átnézendő:
- Akkumulátorok töltöttsége, távirányító, telefon-tablet, drón akkumulátor. Hidegebb idő esetén érdemes mindent 100%-on tartani kiemelten figyelve a drón akkumulátorra. Egyszóval -10 fokban nem érdemes rizikózni a 40% akksival,hogy vajon mit bír...
- Motorokat bekapcsolás előtt kézzel érdemes kicsit finoman átforgatni ezzel ellenőrizve,hogy van-e benne nem odavaló szennyeződés, fémforgács stb.
- Alsó USB-n van-e a telefon tablet és a felső USB ki van-e húzva. Elég gyenge minőségű a rövid kábel sajnos így nem ajánlom használni,mert váratlan problémákat generálhat.
- Gimbal mozgás és ellenőrzés lefutott-e rendesen.
- Ütközés detektáló kamerák tiszták-e.
- CSAK gyári propellert használjunk.
- RTH viselkedés beállítva a kívántra, a hazatérés az ajánlott és legkissebb magasság a legközelebbi épület +15-20méter, én speciál 120méteren szoktam tartani.
- Felszállás után alacsonyan lebegve ellenőrizzük a stabil repülést.
Gyakori "hibák"
- Eltüntek az intelligens módok mit tegyek? Kiveszed tripod módból :)
- Nem működnek az oldalsó szenzorok mit tegyek? Berakod tripod módba,mert csak ott működnek
- Nincs kép a telefonon? Alsó usb-t használod úgy,hogy az oldalsó usb-be ne legyen bedugva semmi.
- Android eszköznél az usb kapcsolat mód mindig legyen adat módban ne csak töltés mód az eszközön.
Közkívánatra paypalon itt lehet támogatni